زیتون چی
زیتون چی
d3sign/Getty Images

روغن زیتون در مقابل روغن هسته انگور: کدام بهتر است؟

اگر در حال تهیه یک سرخ کردنی، سالاد یا ماسک موی خانگی باشید، انتخاب نوع روغن مناسب کلید اصلی است.

نه تنها برخی از روغن ها می توانند طعم متفاوتی داشته باشند، بلکه مجموعه های مختلفی از مواد مغذی و فواید سلامتی را نیز ارائه می دهند.

روغن هسته انگور و روغن زیتون دو روغن رایج پخت و پز هستند که در انواع دستور العمل ها و محصولات آرایشی استفاده می شوند. در حالی که آنها از چندین جهت مشابه هستند، تفاوت های زیادی آنها را متمایز می کند.

این مقاله نگاهی عمیق به مقایسه روغن هسته انگور و روغن زیتون از نظر تغذیه، فواید سلامتی، معایب بالقوه و موارد مصرف دارد.


ما را در اینستاگرام دنبال کنید:    

zeytoonchi


مقایسه مواد مغذی موجود در روغن هسته انگور و زیتون

روغن هسته انگور و روغن زیتون مجموعه ای مشابه از مواد مغذی را فراهم می کنند و هر دو دارای تعداد کالری و مقدار کل چربی در هر وعده هستند.

با این حال، در حالی که روغن زیتون سرشار از چربی های تک غیراشباع است، روغن هسته انگور مقدار بیشتری از چربی های اشباع نشده چندگانه و ویتامین E را فراهم می کند.

چربی های تک غیراشباع نوعی چربی هستند که از یک پیوند کربنی غیراشباع تشکیل شده است. مطالعات نشان می دهد که اسیدهای چرب تک غیراشباع ممکن است به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) کمک کرده و از سلامت قلب حمایت کنند.

در همین حال، چربی های چند غیر اشباع دارای پیوندهای کربنی غیراشباع متعدد هستند. برخی تحقیقات نشان داده اند که جایگزینی چربی های اشباع شده در رژیم غذایی با چربی های غیراشباع چندگانه ممکن است به طور قابل توجهی خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد.

در در جدول زیر نحوه مقایسه 1 قاشق غذاخوری (13.5 گرم) روغن هسته انگور و روغن زیتون آمده است.


خلاصه

روغن هسته انگور و روغن زیتون حاوی مجموعه مشابهی از مواد مغذی هستند. با این حال، روغن زیتون سرشار از چربی‌های تک غیراشباع است، در حالی که روغن هسته انگور چربی‌های چند غیراشباع و ویتامین E بیشتری را تامین می‌کند.


فواید سلامتی روغن زیتون و هسته انگور

روغن هسته انگور و روغن زیتون هر کدام با چندین فواید بالقوه برای سلامتی مرتبط هستند.

روغن هسته انگور

روغن هسته انگور سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است و حاوی انواع ترکیبات و آنتی اکسیدان های مبارزه کننده با بیماری ها از جمله توکوفرول، لینولنیک اسید، کورستین و رسوراترول است.

در یک مطالعه حیوانی، عصاره هسته انگور با تغییر سطح آنزیمی خاص به نام تیروزین فسفاتاز، لخته شدن خون را کاهش داد، که ممکن است برای سلامت قلب نیز مفید باشد.

علاوه بر این، یک مطالعه قدیمی شامل 44 زن نشان داد که مصرف روغن هسته انگور به مدت 8 هفته باعث کاهش التهاب و مقاومت به انسولین در زنان در مقایسه با گروه کنترل می شود.

با این حال، روغن هسته انگور به اندازه روغن زیتون مورد مطالعه قرار نگرفته است، بنابراین تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

روغن زیتون

روغن زیتون منبع خوبی از چربی های تک غیراشباع است که ممکن است از سلامت قلب حمایت کند.

بر اساس یک بررسی بزرگ از 32 مطالعه، مصرف بیشتر روغن زیتون با کاهش قابل توجهی خطر حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

علاوه بر این، روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است و نشان داده شده است که سطوح چندین نشانگر خاص التهاب را کاهش می دهد که ممکن است به محافظت در برابر بیماری های مزمن کمک کند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که روغن زیتون ممکن است به پیشگیری از اختلالات عصبی کمک کند. یک بررسی اشاره کرد که ترکیبات خاصی در روغن زیتون ممکن است با تغییر برخی از مسیرهای دخیل در پیشرفت بیماری آلزایمر از زوال ذهنی جلوگیری کند.

با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.


خلاصه

هم روغن هسته انگور و هم روغن زیتون در کاهش التهاب و ارتقای سلامت قلب و سایر فواید منحصر به فرد هر روغن نشان داده شده است. با این حال، مطالعات انسانی بیشتری لازم است.


کاربردهای آرایشی روغن هسته انگور و زیتون

هم روغن زیتون و هم روغن هسته انگور معمولا در بسیاری از محصولات مراقبت از مو و پوست یافت می شوند.

روغن هسته انگور

روغن هسته انگور به دلیل خواص ضد التهابی آن به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین به عنوان یک قابض عمل می کند، به این معنی که باعث سفت شدن و انقباض سلول های پوست شما می شود

به همین دلیل، ممکن است سلامت کلی پوست را بهبود بخشد و مشکلات رایجی مانند سیاهی دور چشم را درمان کند، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است

از آنجا که سرشار از آنتی اکسیدان ها، چربی های سالم و ویتامین E است، اغلب به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای نرم و صاف نگه داشتن پوست استفاده می شود – به تنهایی یا مخلوط با روغن های ضروری.

برخی همچنین توصیه می کنند 2 تا 3 قاشق غذاخوری (28 تا 42 گرم) روغن هسته انگور را قبل از استفاده از شامپو به پوست سر خود ماساژ دهید تا به استحکام و درخشندگی موهایتان کمک کند. با این حال، توسط تحقیقات پشتیبانی نمی شود.

اگرچه تحقیقات محدودی در مورد اثرات روغن هسته انگور برای سلامت مو انجام شده است، اما یک مطالعه قدیمی روی موش نشان داد که برخی از ترکیبات استخراج شده از این روغن باعث رشد مو می شود.

روغن زیتون

مانند روغن هسته انگور، روغن زیتون نیز به لطف محتوای آنتی اکسیدانی و اثرات ضد التهابی قوی، از سلامت پوست حمایت می کند.

در مطالعات حیوانی، نشان داده شده است که باعث بهبود زخم، تسریع ترمیم بافت و محافظت در برابر آسیب پوست می شود

روغن زیتون همچنین دارای خواص ضد میکروبی قوی است که از نظر تئوری می تواند به جلوگیری از رشد باکتری های مضر برای افزایش سلامت پوست کمک کند.

اگرچه روغن زیتون در بسیاری از سرم های مراقبت از پوست وجود دارد، اما می توانید به سادگی چند قطره از آن را با مرطوب کننده مورد علاقه خود مخلوط کرده و به پوست خود بمالید.

همچنین می توانید بعد از شامپو از آن به عنوان ماسک مو استفاده کنید تا به طور طبیعی موهای خود را مرطوب کنید.

 

مناسب برای پخت و پز

روغن هسته انگور به عنوان یک امولسیفایر طبیعی عمل می کند و آن را به افزودنی عالی برای سس های سالاد، اسپری ها و سس هایی مانند سس مایونز تبدیل می کند. از آنجایی که طعم بسیار خنثی دارد، می توانید به راحتی آن را با سایر روغن های پخت و پز در دستور العمل های مختلف، از جمله محصولات پخته شده، جایگزین کنید.

روغن هسته انگور همچنین دارای نقطه دود بالای 420 درجه فارنهایت (215 درجه سانتیگراد) است. اصطلاح «نقطه دود» به دمایی اطلاق می‌شود که در آن روغن یا چربی شروع به دود کردن و سوختن می‌کند

با این حال، سرشار از چربی‌های غیراشباع چندگانه است که در دماهای بالا پایداری کمتری دارند، به این معنی که ممکن است با روش‌های پخت و پز با حرارت بالا مانند سرخ کردن، برشته کردن یا تفت دادن، ترکیبات مضری تشکیل دهند.

در ضمن روغن زیتون نقطه دود کمی پایین تری دارد. روغن های تصفیه نشده مانند روغن زیتون فرابکر دارای نقطه دود در حدود 375 درجه فارنهایت (191 درجه سانتیگراد) هستند.

با این حال، از آنجایی که بیشتر از چربی‌های تک غیراشباع تشکیل شده است، به اندازه کافی پایدار است تا در اکثر انواع پخت و پز و پخت، از جمله در روش‌های پخت با حرارت بالا و پایین استفاده شود.

همچنین در سس‌ها و سس‌ها یا بر روی غذاهای آماده، از جمله سبزیجات پخته شده یا غذاهای پاستا، به خوبی کار می‌کند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که انواع خاصی دارای طعم قوی و شبیه زیتون هستند که ممکن است برای همه دستور العمل ها مناسب نباشد.

 

مضرات روغن هسته انگور و زیتون

در مقایسه با روغن زیتون، روغن هسته انگور حاوی سطح بالایی از اسیدهای چرب امگا 6 است.

اکثر مردم سطح بالایی از اسیدهای چرب امگا 6 و سطح پایینی از اسیدهای چرب امگا 3 مصرف می کنند. این ممکن است به التهاب کمک کند

حفظ سطوح بالای التهاب در طولانی مدت ممکن است منجر به تعدادی از شرایط مزمن، از جمله سرطان، بیماری قلبی، چاقی و غیره شود.

بنابراین، مهم است که غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 6، از جمله روغن هسته انگور، را با انواع غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 همراه کنید.

علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که هم روغن زیتون و هم روغن هسته انگور کالری بالایی دارند. مصرف مقادیر زیاد این روغن‌ها بدون ایجاد تغییرات دیگری در رژیم غذایی یا ورزش می‌تواند باعث افزایش وزن در طول زمان شود.

در نهایت، اگر قصد دارید روغن را روی مو یا پوست خود بمالید، حتماً ابتدا یک آزمایش انجام دهید تا هرگونه واکنش نامطلوب را آزمایش کنید.


خلاصه

روغن هسته انگور سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 است که ممکن است به التهاب کمک کند. هم روغن هسته انگور و هم روغن زیتون کالری بالایی دارند و در صورت استفاده موضعی ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند.


در پایان

روغن هسته انگور و روغن زیتون دو روغن پخت و پز سالم هستند که با فهرست طولانی از فواید مرتبط هستند.

اگرچه تفاوت‌های جزئی از نظر ارزش غذایی و کاربردهای بالقوه آنها وجود دارد، اما هر دو مکمل‌های عالی برای یک رژیم غذایی سالم و کامل هستند.

به خاطر داشته باشید که روغن هسته انگور ممکن است در دماهای بالا پایداری کمتری داشته باشد و اسیدهای چرب امگا 6 بیشتری دارد.

علاوه بر این، هر دو روغن باید در حد اعتدال مصرف شوند و با سایر مواد مغذی ترکیب شوند تا از سلامت کلی حمایت کنند.

 


منبع: healthline

عکس: pinterest

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code