زیتون چی
زیتون چی

زیتون سبز یا سیاه فرقی نمی‌کند، زیتون‌ها یکی از مواد غذایی است که منبع غنی از ویتامین‌های A و E است که از پوستتان در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و برابر اشعه مضر فرابنفش خورشید محافظت می‌کند، بافت‌های ارتباطی را تقویت می‌کند و رنگ پوست را بهبود می‌بخشد.

زیتون سرشار از فلاونوئید هم هست که خواص ضدالتهابی دارد و به کاهش خطر بیماری قلبی کمک می‌کند.
زیتون افزودنی خوشمزه به وعده‌های غذایی یا پیش غذا است که خواص ثابت شده متعددی دارد. زیتون کربوهیدرات کمی دارد، اما چربی‌های زیادی دارد.
چربی‌های سالم موجود در زیتون برای تولید روغن زیتون، یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی فوق العاده سالم مدیترانه‌ای استخراج می‌شود، جایی که ۹۰ ٪ زیتون‌ها برای تهیه روغن زیتون استفاده می‌شود.

 


ما را در اینستاگرام دنبال کنید:    

zeytoonchi


 

 

ارزش غذایی:
زیتون حاوی ۱۱۵ – ۱۴۵ کالری در هر ۱۰۰ گرم، یا حدود ۵۹ کالری برای ۱۰ زیتون است.
ارزش غذایی ۱۰۰ گرم زیتون کنسرو شده رسیده به این صورت است:
کالری: ۱۱۵
آب: ۸۰ ٪
پروتئین: ۰.۸ گرم
کربوهیدرات: ۶.۳ گرم
فیبر: ۳.۲ گرم و  چربی: ۱۰.۷ گرم

چربی سالم:
زیتون حاوی ۱۱ الی ۱۵ ٪ چربی است که ۷۴ ٪ درصد آن اسید اولئیک، نوعی اسید چرب اشباع نشده است. این ماده اصلی‌ترین ترکیب روغن زیتون است. اسید اولئیک با چندین فواید سلامتی از جمله کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری‌های قلبی در ارتباط است.
برخی از این خواص اثبات شده روغن زیتون عبارتند از:
سرشار از چربی‌های اشباع نشده
حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان
دارای خواص ضد التهابی قوی
جلوگیری از افزایش وزن و چاقی

زیتون منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی است که برخی از آن‌ها در حین فرآوری اضافه می‌شوند. ترکیبات مفید این میوه شامل موارد زیر است:
ویتامین E: گیاهان غذایی پرچرب معمولاً حاوی مقادیر زیادی از این آنتی اکسیدان قوی هستند.
آهن: زیتون سیاه منبع خوبی از آهن است که برای انتقال اکسیژن برای سلول‌های قرمز خون مهم است.
مس: این ماده معدنی حاوی مس است که کمبود مس ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.
کلسیم: فراوان‌ترین ماده معدنی در بدن شما، کلسیم برای عملکرد استخوان، عضله و اعصاب ضروری است.

سایر ترکیبات گیاهی
زیتون غنی از بسیاری از ترکیبات گیاهی است، به ویژه آنتی اکسیدان‌ها از جمله:
اولوروپین: این فراوانترین آنتی اکسیدان موجود در زیتون تازه و نارس است.
هیدروکسی تیروزول: در مرحله رسیدن زیتون، اولئوروپئین به هیدروکسی تیروزول تجزیه می‌شود که یک آنتی اکسیدان قوی است.
تیروزول: این آنتی اکسیدان که بیشتر در روغن زیتون شایع است، به اندازه هیدروکسی تیروزول قوی نیست.
اسید اولئانولیک: این آنتی اکسیدان ممکن است به جلوگیری از آسیب کبدی، تنظیم چربی‌های خون و کاهش التهاب کمک کند.
کوئرستین: این ماده مغذی ممکن است فشار خون را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود بخشد.

بهبود سلامت قلب:
کلسترول خون بالا و فشار خون هر دو از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.
اسید اولئیک، اسید چرب اصلی موجود در زیتون، با بهبود سلامت قلب در ارتباط است. ممکن است سطح کلسترول را تنظیم کرده و از کلسترول LDL (بد) در برابر اکسیداسیون محافظت کند. بعلاوه، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که زیتون و روغن زیتون ممکن است فشار خون را کاهش دهند.


منبع: خبرگزاری صدا و سیما

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code